Google Glass İle Süper İnsan Çağı >> X-Işını görüşü, kartal bakışı, karanlıkta görmek ve reklamcılığı baştan yaratmak

Google Glass ile süper güçler kazanmak ister misiniz? Google Glass 1 km uzaktaki vazoyu kartal gözü gibi net seçmenizi sağlayacak. Glass sayesinde duvarların arkasını X-Işını cihazı gibi görebilir ve adını hatırlamadığınız kişinin ismini gözlük ekranda görüntüleyerek toplantıda merhaba diyebilirsiniz.

Google Glass yardımıyla akşam yemeğindeki en zeki insan siz olabilir, hiç bilmediğiniz konularda uzmanlığınızı konuşturabilirsiniz! Akıllı telefon üzerinden internete giren Glass, aradığınız bilgileri özel bir prizma ile sağ gözünüze yansıtacak. Siz de bir anda fizik profesörü kesilerek masada öne çıkacaksınız. Belki de iş görüşmesinde istediğiniz pozisyonu böyle elde edeceksiniz.

Glass hakkında son aylarda çıkan haberlerde bütün bunları zaten okuduk. Peki, Glass’ın bize gerçekten neler kazandıracağının farkında mıyız? Stanford Üniversitesi’nden Profesör Marc Levoy’un dediği gibi, Google Glass hem bir profesyonel fotoğraf makinesi hem de Photoshop yazılımı gibi çalışıyor ve Süpermen görüşünü de aslında resim hileleriyle kazanıyoruz. Bakın nasıl?

 

 

Gözlük ekranların gerçek gücü

Google Glass’ı yalnızca Büyük Birader tarzı bir mobil gözetleme kamerası, özel hayatı tehdit eden bir dikizleme cihazı olarak düşünmemek gerekiyor. Google Glass ile bir tabanca mermisini yavaş çekimde izleyebilir, demokratik gösteride kimin ateş ederek provokatörlük yaptığını görebiliriz. Ancak, Glass’ın günlük hayatımızı inanılmaz ölçüde kolaylaştıracak ve dijital pazarlama ile reklamcılıkta satışları artıracak başka birçok özelliği var.

Örneğin, netleştirme özellikli dijital zum ile 600 metreden uzaktaki cisimleri bile 3 boyutlu seçebilirsiniz. Hatta vitrinde beğendiğiniz Louis Vuitton ayakkabının veya şık kolyenin resmini çekip evdeki 3B printerda benzerini basarak, partinin en alımlı kızı siz olabilirsiniz.

 

 

Google Glass ile dijital pazarlamada devrim

Billboardları, afişleri ve Şükrü Saraçoğlu stadındaki LED ekranları Glass ile daha uzaktan gören insanların reklamcıların ağzını nasıl sulandıracağını hayal edebiliyorum. İnsanlar ayakkabı satın alsın ve kopyasını evde “basmasın” diye, mağazalarda Glass’ı yasaklayacaklarını da tahmin ediyorum; ama internetteki ayakkabı resimlerini ne yapacaklar, doğrusu çok merak ediyorum. 🙂

Stanford Üniversitesi’nden Profesör Marc Levoy, Google Glass deneme sürümlerinden birini aldı ve Glass’ın günlük yaşamdan iş hayatına ve dijital pazarlamadan sosyal medyaya kadar ekosistemi nasıl değiştireceğini bizzat test etti. Levoy süper insan görüşünü ve reklamcılıktaki potansiyel gelişmeleri açıklarken, ileride Glass’a yüklenebilecek muhtemel uygulamalardan da söz etti.

 

 

Süper güçleri unutun, gözünüzle Photoshop yapıyorsunuz

İki yıllık bir dinlenme süresinin ardından Google Glass üzerinde yeni çalışmaya başlayan Profesör Marc Levoy bilgisayar grafiklerine ve fotoşop mantığına yabancı değil. Bilen bilir, Levoy bilgisayarlı grafik tasarımda yeni “hacimli çizim” algoritmalarını (volume render) geliştiren kişilerden biri.

Elbette bilgisayar simülasyonları ile grafik tasarım teknolojisini yakından tanıyan Levoy’un, Photoshop hileleri ile insanlara Süpermen görüşü kazandıran Google Glass’ı dijital pazarlama ve online reklamcılık açısından incelemesi kaçınılmazdı.

 

 

 

 

Glass ile sokakta Counterstrike oynamak?

Stanford Görüntü Mühendisliği Merkezi’nde (SCIEN) bir konuşma yapan Levoy, Google Glass’ın dijital fotoğrafçılıkta yeni bir çağ başlattığını söyledi. Levoy, dijital kameraların fotoğraf sanatını öldürdüğünü söyleyenlerin tersine, hem yeni sanat teknikleri sunduğunu hem de online reklamcılığa taze soluk kattığını belirtiyor.

İnterneti boğarcasına istila eden Google Glass videolarından ezberlediğimiz gibi; gözlük ekranlar hepimizi mobil MOBESE kamerasına dönüştürüyor, hepimiz Counterstrike video oyununda olduğu “birinci tekil şahıs” gözünden dünyayı kameraya alabiliyoruz. Oysa bu buzdağının görünen yüzü, bir de işin su altı tarafı var.

Glass sayesinde bilgisayarlı görüntüleme, gözlük çerçevesi gibi pratik bir mobil form faktörü, kameralı elektronik cihazlar, sosyal medya, Foursquare tarzı yer bildirimli sosyal ağlar, dijital fotoğrafçılık ve online reklamlarının birleştiği bir çağa giriyoruz. Bütün bu saydıklarımız tek bir şeyde, gözlük ekran Google Glass’ta birleşiyor.

 

 

Süper insan görüşünden para kazanmak

…Evet mümkün. Eskiden sokakta gazete satan çığırtkan çocuklar vardı. Menderes dönemini anlatan nostaljik Türk TV dizilerinde de bunları görüyoruz. Şimdi bir de Google Glass kullanan çığırtkanlar düşünün. Bunlar sokakta bağırarak gazete satmayacak, ama “mobil dijital etiketleme elemanı” gibi çalışacaklar. Günlük hayatı kameraya alıp etiketleyecek ve online reklamcılık için saniyesinde güncellenen müşteri trendleri oluşturacaklar.

 

 

Google Glass’ın yeni modelleri küçülerek kontak lens boyutuna inen dijital kameralardan yararlanacak. Bu kameraların işlem gücü gittikçe hızlanan CPU’larla artacak. Ray Kurzweil’in Abu Dabi’de geçen yıl yaptığı bir konuşmada söylediği gibi1, işlemcilerin hızı aslında her yıl iki katına çıkıyor. Levoy buna ek olarak, dijital kameralarda kullanılan grafik işlemcilerin, yani GPU’ların hızının her yıl yüzde 80 arttığını ekliyor.

Ancak dijital fotoğrafçılar ve grafik tasarımcılar için asıl önemli detay, grafiklerin megapiksel ölçeğinde yılda sadece yüzde 20 oranında büyümesi. Kısacası kameraların işlem gücü resimlerin çözünürlüğünden daha hızlı artıyor. Bu da Google Glass’taki kameraların hızla küçülerek ucuzlayacağı ve kontak lens boyutuna ineceği anlamına geliyor.

 

 

Tekniği boş verin, Google Glass nasıl fotoğraf çekecek?

Google Glass bugünkü fotoğraf makineleri gibi saniyede birkaç fotoğraf çekmekle sınırlı kalmayacak. Artan işlem gücü sayesinde saniyenin onda biri veya binde birinde onlarca fotoğraf çekebilecek. Bu da “geleneksel” dijital fotoğrafçılığın sınırlarını zorlayan bir gelişme olacak. Artık fotoğrafçılar her defasında tek bir kare ile sınırlı olmayacaklar. Aynı anda yüzlerce kareyi “fotoşoplayabilecekler” daha doğrusu bunu Glass yapacak.

Bu özellik insan beyninde var. İnsan gözü saniyede 70 ile 100 kez titreşiyor ve beynimize saniyede onlarca “kare” gönderiyor. İnsan beyni gördüğümüz kişileri, manzaraları, sahneleri bu kareler arasından seçim yaparak işliyor, kolaj gibi birleştiriyor. Biz de post process efektleri eklendikten sonra, dünyayı tek parçalı bir kareyle gördüğümüzü sanıyoruz.

 

Google Glass işte bunu yapacak. Gördüğümüz her şeyi anında işleyecek, resimleri temizleyecek, netleştirecek. Resimdeki gibi, Angkor Vat Tapınağı’nın önünden geçen turistleri kareden çıkaracak. Kontrastı ayarlayacak, kararmış cami duvarını temiz beyaz renkte çekecek. Karanlıkta kedi gözü çekimler yapacak ve loş ışıkta bile sabah çekimleri yapabilecek.

 

 

Artırılmış gerçeklik değil, zenginleştirilmiş gerçeklik

Bunu zenginleştirilmiş gerçeklik olarak adlandırmak daha doğru olur. Augmented Reality’yi sadece artırılmış gerçeklik çevirisiyle karşılarsak klasik Terminator görüşünü kast ediyor oluruz. Hani şu resmin üstüne binen yazılar ve grafikler, Android telefonlardaki Layar uygulaması gibi.

Zenginleştirilmiş gerçeklik ise farklı. Şehrin gürültüsü ve sisli havasında tertemiz İstanbul çekimleri yapacağız, bütün fotoğraflarımız masal resimleri gibi çıkacak ya da J. J. Abrams’ın Uzay Yolu filmlerinde olduğu gibi, sahnelerimiz lens efektleriyle dolacak.

Özel efektler, loş ışıkta ya da karanlık odalarda çekimi kolaylaştıran HDR efekti ve özellikle sıradan Instagram filtreleri fotoğrafçılar için yeterli olmayabilir; ama Levoy “gerçek hayattan anlık çekimler” konseptinin dijital reklamcılığı canlandıracağını düşünüyor. Aynı teknoloji Instagram düğün fotoğraflarını da kolaylaştıracak. Akıllı telefon pilini tüketen flaşı kullanmadan, karanlıkta çok sayıda fotoğraf çekmek mümkün olacak.

 

 

X-Işını görüşü

Süpermen X-Işınları yayan gözleriyle eşyaların, çantaların, insan vücudunun içini veya duvarların arkasını görebiliyor. Ancak Google Glass, röntgen cihazı gibi X-Işınları yaymıyor. Bunun yerine fotoğrafta istenmeyen objeleri otomatik olarak temizliyor. Angkor Vat Tapınağı’nın önünden geçen bir turisti resimden çıkardığımızda, sanki onun arkasını görüyor gibi oluyoruz.

Peki Google Glass, resimden çıkarılan kişinin fotoğrafta bıraktığı boşluğu nasıl dolduruyor? Profesyonel fotoğrafçılar bunu tahmin edecektir. Saniyede yüzlerce çekim yapabilen bir kamera, tapınağın önünden yürüyen kişinin her seferinde boş bıraktığı alanları kullanarak, o kişiyi resimden çıkardığımızda meydana gelen boşluğu doldurur.

 

 

Mobil Photoshop

Adobe’ye kötü bir haberimiz var. Açık kaynak kodlu yazılımlar hızla yaygınlaşıyor ve Google Glass bütün Photoshop efektlerini gözlüğümüzde saniyede yüzlerce kez yapacak, gözümüzün önünde yapacak. Böylece grafik tasarımcılar Google Glass sayesinde mobil tasarım ofislerine dönüşecekler.

Belki de reklam sayfalarını metrobüsle işe gelirken Glass üzerinde çalışarak tamamlayacaklar. Üstelik çalıştıkları şirket veya kendileri bunun için pahalı lisans ücretleri ödemek zorunda kalmayacak. Güçlü GPU’larla donatılmış ekran gözlükler bütün bunları gerçek zamanlı olarak yapacak. Google Glass ile tek başına marka olmayı başaran ilk sanat yönetmenini tebrik etmeliyiz bence.

 

 

Yavaş çekim kamera ile tansiyon ölçmek

İnsan beyninin kurbağa beyninden zayıf bir yanı var. Hareketli cisimleri kurbağalar gibi çabuk fark edemiyoruz. Bu yüzden kurbağalar gibi katlanabilen ve hızla açılan bir dilimiz olsa bile sinekleri yakalayamazdık. Oysa Google Glass yavaş çekim özelliği ile görünmez cisimleri görmemizi, örneğin arabaların tekerleklerindeki cıvataları ya da vantilatör pervanesini görmemizi sağlayacak.

William Freemans’ın MIT’teki araştırma ekibi bunun için özel bir görsel anfi yazılımı geliştirdiler. Görsel anfi, tıpkı müzik sisteminin anfisi gibi sinyalleri güçlendiriyor. Bildiğimiz anfiler sesi güçlendirerek zenginleştiriyor. Görsel anfi ise daha hızlı grafik işlemcilerde çalışarak video çekimlerini güçlendiriyor ve zenginleştiriyor.

Freeman ile ekibi buna göstermek için MIT’te özel bir dijital kamera hazırladılar ve bu kamerayla yavaş çekim yaparak insan kolundaki damarları görüntülediler. Böylece kamerayla insanların nabzını ölçtüler. Yavaş çekim ile hareket algılama özelliği, silahlı kuvvetlerin sınır boylarındaki en ufak bir hareketi bile fark etmesini kolaylaştıracak. Bu özellik binalardaki güvenlik kameralarına da uygulanacak.

 

 

3B fotoğraf çekimi ve 3B printerlar

Yazımızın başında hevesli bayanların vitrindeki ayakkabının fotoğrafını Google Glass’la çekip ayakkabıyı evde 3B printerla basabileceklerine değindik. Ancak, bu noktada küçük bir sorun var: İki boyutlu bir resimde derinlik olmadığına göre, ayakkabıyı 3 boyutlu bir printerda aslına uygun olarak nasıl basacağız?

İlk cevabımız Google Glass’a 3B kamera eklemek olacaktır. Oysa 3B kameralar bugün çok pahalı ve yakın gelecekte de pahalı olacak. Ayrıca bunların gözlük ekrana sığacak kadar küçülmesi için yıllar geçmesi gerekiyor. Bununla birlikte, standart 2 boyutlu çekimler yaparak o ayakkabıyı evdeki 3B printerda gerçek formunda basabiliriz ama nasıl?

 

 

Pelican Imaging şirketi (ayrıca yazacağım) özel kamera çipleri geliştirdi. Bu çipler akıllı telefonla resim çekerken en büyük derdimizi ortadan kaldırıyor: Otomatik odaklama sorununu. Bu sorunu Boğaz Köprüsü’nden Sultanahmet’i çekerken yaşıyoruz. Ekranımız köprünün kabloları ve trafikteki taşıtlar araya girmeden tertemiz gözüküyor ve deklanşöre basıyoruz. …Ve bir bakıyoruz ki kablolar da taşıtlar da araya girmiş!

Çünkü akıllı telefonların kameraları otomatik odaklamada deklanşöre bastıktan 1 saniye sonra, yani gecikmeli çekim yapıyor. Bunun nedeni ise kamera işlemcilerinin henüz yeterince güçlü olmaması. Pelican Imaging şirketinin çipleri işte bu sorunu önlüyor, odaklama olmadan düzgün çekim yapmamızı sağlıyor. İyi ama odaklama olmadan nasıl düzgün çekim yapabiliriz?

 

 

Üşenmeyin, Crysis video oyunu oynayın

Avni Yerli, Cevat Yerli ve Faruk Yerli adlı üç Alamancı kardeşin kurduğu Crytek şirketi 2004 Far Cry ve 2007 Crysis video oyunlarıyla ünlü oldu. Bizi ilgilendiren oyun ise ilk Crysis. Crysis’te “parallax occlusion mapping” denilen bir özel efekt kullanılıyordu (paralaks kapatma eşlemesi).

Bu efekt iki boyutlu desenlerin, örneğin resimde gördüğünüz iki boyutlu çakıl desenlerinin gölgelerine bakıyor, bunları monitörde özel bir açıyla yansıtarak oyuncunun gözünde üç boyutlu çakıl izlenimi yaratıyordu. Pelican Imaging şirketinin çipleri de bu özellikten yararlanıyor. Odaklama yapmadan 3B derinlik özelliğini kaybeden resimlerin gölgelerine bakıyor ve resmi 3B imiş gibi algılayarak bu gölgelerden resme bir odak noktası seçiyor.

Bu çipler söz konusu işlemi çok hızlı yapıyor. Böylece akıllı telefonla çekim yaparken odak kullanmıyorsunuz, ama telefon sizin yerinize odağı post proccessing (art işleme) sürecinde ekleyerek gerekli düzeltmeleri tamamlıyor. İşlem neredeyse gerçek zamanlı olarak tamamlandığı için buna art işleme demek de pek doğru olmaz. Kullanıcı açısından anlık bir işlem.

 

 

O ayakkabıya sahip olacağım!

Şimdi mağaza vitrinindeki Louis Vuitton ayakkabımıza geri dönelim mi? Google Glass ile ayakkabının normal fotoğrafını çekeceksiniz. Glass, Pelican Imaging benzeri bir yazılım ve çiple resmi 3B’ye dönüştürecek (ya da bu işlemi 3B printer yapacak).

Böylece evdeki 3B printerdan ayakkabının çıktısını alacaksınız. Bunu nasıl başarabileceğinizi görmek için bir resim bin kelime anlatır misali, yazının sonundaki videoya bakabilirsiniz. Crysis’in öncülük ettiği bu efekt, bugün NVIDIA ekran kartlarında “ortam kapatma” (SSAO) adıyla kullanılıyor.

 

 

Yüz tanıma ve Google Glass’ın sınırları

Yukarıda değindiğimiz gibi Profesör Levoy, Glass’ın tam bir artırılmış gerçeklik cihazı olmadığını söylüyor. Bunun asıl nedeni, Glass’ın gözlük camlarını ekran olarak KULLANMAMASI. Glass bir prizma ve ekran kombinasyonu ile görüntüyü sağ gözümüzün görüş alanının sağ üst kenarına yansıtıyor. Öte yandan, Layar gibi artırılmış gerçeklik uygulamaları, görsel alanımızın tamamının üzerine grafik ve yazı bindiriyor ki buna Terminator görüşü diyoruz.

Photoshop efektlerinden yola çıkarak Glass’a zenginleştirilmiş gerçeklik cihazı diyebiliriz, ama küçük ekran özelliğine baktığımızda daha çok “not eklenmiş gerçeklik” bilgisayarı olduğunu görüyoruz. Levoy bunu İngilizce annotated reality olarak adlandırıyor.

Bu bağlamda Google’ın özel hayatın gizliliğini korumak kaygısıyla yüz tanıma uygulamalarının Glass’a yüklenmesini engellemek istemesine rağmen, yüz tanımanın, dost-düşman tanıma özelliğinin bir gün Google Glass’a ya da rakip gözlük ekranlara ekleneceğinden emin olabiliriz. Reklamcılar ve kolluk kuvvetleri bunun için bastıracaktır.

 

 

OpenGL tarzı açık görüntüleme modelleri şart

Bütün bu fütüristik özellikler gelişmiş uygulamalara ve bunları çalıştıracak güçlü işlemciler, grafik işlemciler ile görüntü sinyal işlemcilerinin (ISP) üretilmesine bağlı. Bunlar akıllı telefonlar, tabletler ve gözlük ekranların üretiminde kullanılmalı.

Elbette bunun için görsel efektleri Photohop ve Adobe tekelinden kurtaran bir açık kaynak yazılım topluluğunun kurulması gerekiyor. Bu bağlamda “Halide” yazılım dili, mobil cihazların açık kaynaklı görüntüleme yazılımlarıyla birlikte neler yapabileceğini göstermek açısından çok güzel bir örnek. Google’da aramanızı öneririm.

Google Glass başta mahremiyet ve reklamcılık olmak üzere sosyal medyaya yeni standartlar getirecek. Hem kullanıcıların hem yeni medya eğitimcilerinin hem de reklam ajanslarının buna hazırlıklı olması gerekiyor.

 

Paralaks kapatma eşlemesi efekti – Crysis 2007

 

 

1Ray Kurzweil: What does the future look like? – SSHF

 

Add a Comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir